Refleksioner

Refleksioner – Jacob Hansen, Inbound marketing

Propellos foredrag

  1. Hvad fik du ud af at høre foredraget?
  2. Hvad betyder din nye viden for, hvordan du håndterer dit eget nyhedsbrev
  3. Var der noget, der overraskede dig?
  4. Hvordan kan du bruge din nye viden i arbejdet med en virksomhed?
  5. Hvilken læring kan du give til andre, der ikke har hørt foredraget?

E-mail er meget mere i dag end bare at sende et nyhedsbrev. Det er den form for markedsføring med det største ROI. Hvis ens branding og kerne ikke er i orden, spilder man ens penge. Man skal kunne have en kerne inde for ens firma eller bureau, som man kan falde tilbage til.

Propellos
Propellos er et vækstbure au, der hjælper deres kunder med at skabe vækst. Hvis der ikke bliver sat mål om den indsats man er i gang med, med hensyn til hvem man skal have og hvilket indhold der skal være, er det svært at komme i gang. Hvis du skal have specialiseret i noget bestemt, skal man hellere tage et bureau med fokus på enkelte emner, da de er langt større specialister, frem for store bureauer, som siger de er specialister i alt.

Indbound marketing

Inbound kigger man på den potentielle kunde, og ser på hvordan man kan hjælpe dem, så de på et senere tidspunkt kan blive kunde. Man skubber det ikke i halsen på kundernde, som outbound marketing. De kommer til én, frem for at man tager ud til dem. Ved den traditionelle (outbound), generer man folk, og det gider man ikke at se på længere. Betalte medier, dør langsomt med tiden, frem for inound. Inbound, kan dog ikke leve alene, da man skal foretage nogle tiltag, for at få folk ind i en brugerrejse.

Man sætter kunderne i centrum ved at fokusere på at skabe interessant og relevant indhold. Ved at skabe indhold og dele viden, der hjælper eller assisterer din målgruppe med sine udfordringer, påbegynder man en relation, hvor man får adgang til data, som skal hjælpe med at konvertere besøg til leads, gøre dem til kunder og ambassadører og dermed øge ens salg.

 

Hvorfor inbound?

De fleste kunder googler alt og søger alt på nettet, når de har en problemstilling. 70% som gør et køb i en virksomhed, tjekker også websitet ud. Websitet er en af de vigtigste platforme

Kunderejsen er ikke lineær, men der er mange touch points, og det er svært i dag at beskrive en brugerrejse for en virksomhed, da der skal man data til, for at få styr på det.

Det gælder om at bygge tillid, og ikke skepsis. Man bliver værdsat, og ikke ignoreret af ens kunder. Det handler ikke om at bruge flest penge, men om at være smartere end konkurrenterne.

Man skal kunne tiltrække nogle fremmede til ens platform. Det kan man gøre via gode blogindlæg. Der skal være defineret hvad for nogle keywords, man arbejder med, og de skal være inkorporeret. SoMe er stadig et vigtigt begreb, dyrt men rigtig vigtigt. Organisk reklame, virker ikke længere, da der ikke er nogen der ser dem. Klikpriserne bliver dyrere med tiden, og det er sådan set kun en pengemaskine. Det vil derfor svare sig at lave grupper, hvor folk der deler samme interesse kan tilmelde sig, og derved kan man begynde på promotion. Når kunderne er konveretet fra besøgende til leads, og har gjort dem mere interesseret i ens virksomhed, kan man begynde på mails mv. Man kan gøre dem til kunder, og det sværeste er at danne ambassadører.

 

4 trin til en effektiv inbound strategi

 

  1. beskrive buyer personas
  2. Tænk i brugerrejsen (hvordan og hvornår i brugerrejsen skal pot. Kunder påvirkes)
  3. Udvikle rigtig godt SEO optimeret Content (skabe interessant indhold der tiltrækker de rigtige kunder)
  4. Distribuere content (gøre potentielle kunder opmærksomme på det gode indhold)

Det er blevet sværere og sværere at få potentielle kunder til at være opmærksomme påd et gode indhold. En buyer persona, er den person der repræsentere den ideelle kunde. Det giver mulighed for at kunne forstå den ideelle kunde endnu bedre og gør det nemmere at målrette content mod de specifikke behov og adfærd Der er med til at motivere kunder i købsbeslutningen.

 

Man kan bruge buyer personas til?

  • Mulighed for at personificere og målrette kommunikationen
  • Skræddersyede budskaber
  • Prioritere de rigtige kunder
  • Kombineres med faserne kunderejsen og salgstragten (TOF,MOF,BOF)

 

Brugerrejsen

Man går fra opmærksomhed, gennem overvejelse og til sidst til en beslutning. Kanaler man kan bruge er:

 

  • Opmærksomhed
    Video, blogpost, slideshares, gratis redskabe, e-bøger/guides
  • Overvejelse
    Webinarer, case studier, FAQ-liste, whitepapers mv.

 

Content plan, har propellos lavet en rigtig effektiv, så man kan oprette content til de rigtige mennesker. Man kan se hvem man egentlig kan tjene penge på i bund og grund.

Mange virksomheder er korrupte med hensyn til markedsføringsloven. Der er mange der overskrider reglerne, selvom de bliver mere og mere skærpet.

Når man gør leads til kunder, bliver det interessant.

 

Trigger e-mails

Udsendelse af automatiserede og målrettede e-mail til kontakter på baggrund af de historiske interaktioner som de har haft med dit firma på tværs af kanaler. Hvis de lander på en side for eksempel.

 

Det er vigtigere at få en stor base, og skære ned på dem der ikke vil noget med ens virksomhed. Så hold fast i kernen, så gør det ikke noget med unsubscribers. Specielt sker unsubsribers i work flows, somer en automatiseret proces, hvor man sender forskellige mails i en rækkefølge, uden at man selv sender dem.

Vigtige ting

  • Inound er ”the shit” – outbound er yt (inbound kan dog ikke stå alene)
  • Det gælder om at skabe premium content, der tiltrækker kvalitetstrafik til websitet
  • Du skal starte med at hjælpe – for at skabe relation
  • De 4 trin til inbound 1) buyer personas 2) brugerrejse 3) content 4) distribution af content
  • E-mails er en super vigtig del af inbound marketing – især lead nuturing
  • E-mails er meget andet end ”nyhedsbrev nr. 1”
  • Trigger e-mails – og workflows, skubber et lead hen mod et køb
  • Data er king – men forstå at det er mennesker du skriver til.